9 Şubat 2015 Pazartesi

DİN EĞİTİMİ VE DİN HİZMETLERİNDE REHBERLİK SORU-CEVAP

1)Aşağıdakilerden hangisi “insanlık dini”nin temel özelliklerinden biri değildir?

A) İcat ve keşifleri mucize olarak kabul etmesi
B) Olay ve olguları düşündürtmeyi esas alması
C) İnsanı her şeyin ölçüsü olarak kabul etmesi
D) Geçmiş dinlerin tecrübelerinden yararlanmaması
E) Hümanizm olarak da sunulması

2.Kendisini zayıf kabul eden bir insanın, üstünlüğünü kabul ettiği ve inandığı bir güce bağlanması, hayatına nasıl yansır?

A) Karşılaştığı problemleri, sadece aklını kullanarak çözmeye çalışır.
B) İnanılan gücün önünde eğilir.
) Kutsal günleri önemsemez.
D) Bağlanmanın gereği olarak, bazı değerleri görmezlikten gelir.
E) İnancına dayalı bir hayat felsefesi geliştirmez

3.Bir zamanlar kilisenin bilgiyi tekelinde tutması, deneysel bilimlere ve bilim adamlarına karşı tavır alması aşağıdakilerden hangisine neden olmuştur?

A) Bütün dinlere tepki gösterilmesine
B) Dinin, bilgiye verdiği önemin anlaşılmasına
C) İnsanların dine daha çok yaklaşmasına
D) Deneysel bilimlerin gelişmesine
E) Dini bir kurumun bilgiye sahip çıkması nedeniyle bilginin yüceltilmesine

4. Kur’an’da, yaratılışta insana iyilik ve kötülük duygusunun birlikte verildiğinin bildirilmiş olması eğitim açısından ne anlama gelir?

A) İnsanın doğuştan hem iyi hem de kötü olduğu
B) İnsanda iyilik duygusunun daha fazla olduğu
C) Bazı insanların doğuştan kötü olduğu
D) Duyguların iyi yöne kanalize edilmesi gerektiği
E) İnsandaki kötü duyguların tamamen yok edilmesi gerektiği

5.Fatiha suresinde geçen “din” ne anlama gelir?

A) Karşılık B) Borçlanma
C) Medeniyet
D) Hâkim
E) İnanmak

6. Diriliş konusunun insanları çok düşündürmesi ve tedirgin etmesinin en önemli nedeni aşağıdakilerden hangisidir?

A) Diriliş konusunda şüphe olmaması
B) Sevmediği kişileri bir daha görmek istememesi
C) Hesaba çekilme korkusu D) Ölenlerin bedeninin çürümesi
E) Sevdiklerine kavuşmak istemesi

7.Din eğitimcisi yaptığının karşılığını neden Allah’tan beklemelidir?

A) Kimseye minnet etmediğinden
B) Diğergâm olması gerektiğinden
C) Ümitsizliğe düşmemesi gerektiğinden
D) Peygamber varisi olduğundan E) İyi niyetli olması gerektiğinden

8.. Aşağıdakilerden hangisi İslâm’ın yetiştirmek istediği “iyi insan” özelliklerinden biri değildir?

A) Sorumluluklarını en iyi şekilde yerine getirmesi
B) Hiçbir işte yarış içine girmemesi 
C) Allah’tan korkması, kuldan utanması
D) Hakka ve haklıya itibar etmesi
E) Kendisi için istediğini, başkaları için de istemesi

9.Din eğitimcisi, insanlardan neden umut kesmemelidir?

A) İnsan doğuştan sosyal bir varlık olduğundan
B) Din eğitimcileri Peygamber varisi olduğundan
C) İnsanın, yaratılışından itibaren Yaratıcı ile bir şekilde ilişkisi olduğundan
D) Dünyada ihtiyaçlar sınırsız olduğundan
E) Din, iyi insan yetiştirmeyi amaçladığından

10. Sadaka taşı ile ilgili aşağıdaki ifadelerden hangisi yanlıştır?

A) Günümüz koşullarında uygulanması zordur.
B) Sadakayı veren için ihlas, alan için iffet anlamına gelir.
C) Yoksulların haysiyet ve şerefini korumayı amaçlamıştır.
D) Dinin nasıl kültür haline geldiğini anlama bakımından önemlidir.
E) Medeniyetin dine yansımasıdır

11. Tevhid-i Tedrisat Kanunu ile açıldıktan bir süre sonra kapanan İmam-Hatip Okulları, daha sonra hangi yıl tekrar açılmıştır?

A) 1951
B) 1974
C) 1982
D) 1993
 E) 1997

12.İslam’ın eğitim ve bilgiye bakışı ile ilgili aşağıdaki ifadelerden hangisi yanlıştır?

A) Eğitim, insanın sorumluluklarını yerine getirebilmesi için gereklidir.
B) İnsanın bilgi sahibi olması ve eğitilmesi, kendi açısından bir haktır.
C) Eğitim, insan davranışlarını olumlu yönde geliştirmelidir.
D) Bilgi sahibi olmak bir üstünlük nedenidir.
E) İnsan bilgiye sahip olarak dünyaya gelir.

13. Aşağıdaki eğitim mekânlarından hangisi sadece Medine döneminde faaliyet göstermiştir?

A) Mescit
B) Dârü’l-Erkam
C) Suffa
D) Medrese
E) Küttab

14. Din ilimlerinde uzmanlar yetiştirmek amacıyla 1915 yılında açılan kurum aşağıdakilerden hangisidir?

A) Medresetü’l-MütehassısînB) Medresetü’l-Eimme ve’l-Hutebâ
C) Medresetü’l-Vâizîn
D) Medresetü’l-İrşad
E) Dârü’l-Hilafeti’l-Aliyye Medresesi

15. II. Meşrutiyet döneminde medreselerde yapılan ıslah çalışmaları ile ilgili aşağıdaki ifadelerden hangisi doğrudur?

A) Islah konusunda yapılan hazırlıklar ülkenin tamamında uygulanmıştır.
B) Medreselerde, ihtisas öğretimine yer verilmemiştir.
C) Öğretim programlarında sadece din ilimlerine yer verilmiştir.
D) Medrese eğitiminin, uzmanlık da dahil en çok 12 yıl olması planlanmıştır.
E) Islah çalışmalarının amacı mekteplere olan ihtiyacın sona erdirilmesidir.

16. Aşağıdakilerden hangisi din öğretiminde yöntem seçimini etkileyen faktörlerden biri değildir?

A) Öğretime muhatap olacak öğrencilerin yaş ve zekâ düzeyleri
B) Öğretim yapılacak yerin fiziksel özellikleri
C) Öğretmenin, öğretim teknolojilerini kullanma becerisi
D) Öğretimi yapılacak dersin içeriği
E) Öğrencilerin fiziksel özellikleri

17. Din eğitimcisinin eğitim öğretim uygulamalarını planlarken ve gerçekleştirirken insanlar arasındaki farklılıkları dikkate almak durumunda olması, aşağıdaki öğretim ilkelerinden hangisinin gereğidir?

A) Bütünlük
B) Bireysellik 
C) Açıklık
D) Amaca dönüklük
 E) Gizlilik

18. “Çocukluk döneminde çocuğa sunulan din hakkındaki her şey ve bunların sunuluş şekli onun ileriki yaşamında dine olan yaklaşımını belirleyici etkiler yapar.” Yukarıdaki ifadede öncelikle anlatılmak istenen husus aşağıdakilerden hangisidir?

 A) Bireylere, çocukluk döneminde din hakkında pek çok şeyin öğretilmesi gerektiği
B) Çocukluk döneminde verilen din eğitiminin, yetişkinlik dönemdeki dini hayat üzerinde olumsuz etki yarattığı
C) Din öğretiminde muhteva ve öğretim yöntemlerinin oldukça önemli olduğu
D) Din eğitiminin, çocukluk döneminde vazgeçilmez bir ihtiyaç olduğu
E) Çocukluk döneminde verilen din eğitimin, çocuğun hayat tarzını belirleyen yegâne unsur olduğu

19.Belirlenen bir konunun kalabalık bir dinleyici .kitlesine sınırlı bir süre içerisinde öğretimi söz konusu olduğunda, genellikle aşağıdaki öğretim yöntemlerinden hangisi tercih edilir?

A) Soru-cevap
B) Örnek olay
C) Problem çözme
D) Gözlem gezisi
E)Anlatım20. “(İnsanlar) devenin nasıl yaratıldığına, bakmazlar mı? Göğe bakmıyorlar mı nasıl yükseltilmiş? Dağların nasıl dikildiğine, bakmazlar mı? Yeryüzünün nasıl yayıldığına bir bakmazlar mı?” (Ğâşiye 88/17-20) “(Resulüm!) De ki: ‘Yeryüzünde dolaşın da yaratılışın nasıl başladığına bir bakın. İleride Allah öteki oluşmaya da vücut verecektir. Allah, her şeye Kadîr'dir.” (Ankebut 29/20).

Yukarıdaki ayet-i kerimeler hangi öğretim yönteminin dini dayanağı olarak kabul edilebilir?

A) Problem çözme
B) Gözlem gezisi
C) Grup tartışması
D) Örnek olay
E) Anlatım

Din Eğitimi ve Din Hizmetlerinde Rehberlik 2


1.Dinî duygu ve inancın, hayatın her alanındakendini göstermesi ne anlama gelir? A) Dinin, bir vicdan işi olduğu
B) Dinin,hayatın bazı alanlarında yoğunlaştığı
C) Dinin,her insanın özünde var olan bir gerçek olduğu
D) Hayatladin arasında zıt bir ilişki olduğu
E) Dinin,hayatın iki cephesinden birini oluşturduğu


2.İhkak-ı hak ne demektir?
A) Haklınınyanında olmaktır.
B) Hakkınortaya çıkarılmasıdır
C) Herkesehakkının verilmesidir.
D) Herkesin,kendi hakkını kendisinin almasıdır.
E) İnsanların haklarının yenmemesidir.

3. 
Sağlıklıbir din eğitiminin verilmemesi sonucunda ortaya nasıl bir durum çıkar?
A) İnsana,temel haklarından biri verilmemiş olur.
B) Birkesim, din eğitiminden mahrum kalır.
C) Dineğitimi alanlarla almayanlar arasında ihtilaf çıkar.
D) İnsaneksik eğitilmiş olur.
E) insanıdaha uzun süre eğitmek gerekir.
4. Kiliseninbir zamanlar deneysel bilimlere karşı çıkması, aşağıdakilerden hangisine nedenolmuştur?
A) Bilimadamlarının kilise ile işbirliği yapmasına
B) Bütündinlerin bilime karşı olduğu tezlerinin savunulmaya başlanmasına
C) İslâmdünyasında din algısının düzelmesine
D) Engizisyonmahkemesinin yumuşamasına
E) Dinile bilimin kaynaşmasına
5. İnsanın,yaratılıştan içine iyilik ve kötülük duygusunun birlikte yerleştirilmişolduğunu
bildiren ayet neyi ifade eder?
A) Buduyguların farkında olunması ve dikkate alınması gerektiğini
B) İnsanınkötü bir varlık olduğunu
C) İnsaneğitiminin çok yönlü olması gerektiğini
D) insanındoğuştan nötr olmadığını
E) İnsanındoğuştan Müslüman olduğunu
6. Dineğitimcilerinin Peygamber varisi olmaları nedeniyle çeşitli uyarılara muhatapolabilecekleri düşünüldüğünde, aşağıdaki özelliklerden hangisine sahip olmaları
sağlıklı bir din eğitimi vermelerini engeller?
A) Hiçbirzaman ümitsizliğe kapılmamaları
B) Yaptıklarınınkarşılığını, insanlardan da beklemeleri
C) Hidâyetin,Allah’ın elinde olduğunu bilmeleri
D) Görevlerini,iyi niyet ve hoşgörüyle yerine getirmeleri
E) Karamsarolmadan, sabırla görevlerine odaklanmaları
7. İnsanın,Yaratıcı ile her zaman bir şekilde irtibatlı oluşu, din eğitimcisi açısındanöncelikle ne anlam ifade eder?
A) Bazıkişiler ne kadar çalışılsa da iflah olmaz.
B) Yaratandanötürü yaratılan hoş görülmelidir.
C) Yaratıcıile irtibat olunca, din eğitimcisine bir şey kalmaz.
D) Anne-babairtibatta önem arz eder.
E) İnsanlardanumut kesiimemeiidir.
8. Ekonomide,“hırsızlık ve rüşvet” nasıl bir “girdi” oluşturmaktadır?
A) Maliyetartırıcı
B) Ahlâkdışı
C) İnsanlıkdışı
D) Güvensarsıcı
E) Nitelikeksikliği

9. 
“Düşen uçakta ya da batan gemide ateist
bulunmaz” sözü ne anlama gelir?
A) Uçakya da gemiye, çoğunlukla inanan insanların binmesi ihtimalinin kuvvetli olması
B) İnsanınçaresiz kaldığında, din duygusunun daha belirgin hale gelmesi
C) Uçakya da gemi kazalarından kurtulma ihtimalinin zayıf olması
D) Uçsuzbucaksız gökyüzü ve denizin insana, Allah’ı hatırlatması
E) İnsanlarındin duygularını ortaya çıkarmak için, gemi ya da uçağa binmelerinin gerekmesi

10. 
Abbasilerdöneminde Bağdat’ta kurulan ve Hint, Yunan ve İran dillerinde yazılan eserlerinArapça’ya tercüme edildiği kurum aşağıdakilerden hangisidir?
A) Medresetü’l-Mütehassısîn
B) NizamiyeMedresesi
C) Suffa
D) Darülfünun
E) Beytü’l-Hikme
11. Mekkedöneminde din eğitiminin yapıldığı önemli bir merkez olan ve Hz.
Peygamber’in, almış olduğu vahyi buradatoplanan Müslümanlara tebliğ ederek eğitimlerini gerçekleştirdiği mekân
aşağıdakilerden hangisidir?
A) Suffa
B) Mescid-iHaram
C) Darü’l-Erkam
D) NizamiyeMedresesi
E) Küttap
12. Türkiye’de,yaygın din eğitimi hizmetleri hangi kurum tarafından yürütülmektedir?
A) MilliEğitim Bakanlığı
B) Diyanetişleri Başkanlığı
C) Dinişleri Yüksek Kurulu
D) Belediyeler
E) YüksekÖğretim Kurulu
13. İslam’ıngeldiği dönemde, Arap Yarımadası’nın durumu ile ilgili aşağıdaki ifadelerdenhangisi doğrudur?
A) Eğitimimkânları gelişmiştir.
B) Okuma-yazmabilen sayısı oldukça fazladır.
C) Eğitimve iletişim daha çok yazılı olarak yapılmıştır.
D) İnançve davranışlardaki ölçüsüzlük ve yanlışlıkların yaygın olması nedeniyle,"Cahiliye” dönemi olarak adlandırılmıştır.
E) Şiirve hitabet sanatları gelişmemiştir.
14. Aşağıdakilerdenhangisi İslam dünyasında tıp, astronomi, matematik ve felsefe alanlarındaönemli çalışmalar yapan ünlü
bilginlerden biridir?
A) Nizamü'l-Mülk
B) Sîbeveyh
C) İbn-iSina
D) Ebu’l-Esveded-Düelî
E) Mus’abb. Umeyr
15. Dineğitiminde muhataba kazandırılacak davranışlar yanında, bu davranışlarınkazandırılma biçimi de son derece önemlidir. Çünkü aynı davranışların farklıbiçimlerde sunumu, başka bir ifadeyle, dinî bilgi, duygu ve davranışlarınkazandırılmasında esas alınan ilkeler ve izlenen yöntemler, muhatabın dinekarşı olumlu veya olumsuz bir tutum sergilemesinde etkili olacaktır.
Aşağıdaki gelişim dönemlerinin hangisinde buetkinin daha az olduğu söylenebilir?
A) İlkçocukluk
B) Ortaçocukluk
C) ileriçocukluk
D) Gençlik
E) Yaşlılık

16. 
Aşağıdakilerdenhangisi anlatım yönteminin eş anlamlısı olarak kullanılır?
A) İsticvabyöntemi
B) Sokratesyöntemi
C) Bulduruyöntemi
D) Takriryöntemi
E) Keşifyöntemi

17- Bir olayı ya da sorunu yazılı veya sözlü,görsel veya işitsel araçlarla öğrencilerin dikkatine sunarak, söz konusu olayhakkında değerlendirme yapma, neden- sonuç ilişkisi kurma ve çözüm önerilerisunmaya dayalı öğretim yöntemi aşağıdakilerden hangisidir?
A) Takriryöntemi
B) Problemçözme yöntemi
C) Örnekolay incelemesi yöntemi
D) Demonstrasyonyöntemi
E) Gözlemgezisi yöntemi

18. Birdersin özel ya da genel amaçlarını gerçekleştirmek üzere önceden hazırlanan birplan çerçevesinde belli olayların, nesnelerin ve durumların gerçek mahallindeizlenmesi, gözlenmesi ve incelenmesine yönelik faaliyetlerden oluşan öğretimyöntemi aşağıdakilerden hangisidir?
A) Demonstrasyonyöntemi
B) Problemçözme yöntemi
C) örnekolay incelemesi yöntemi
D) Gösteripyaptırma yöntemi
E) Gözlemgezisi yöntemi

19. Dineğitimi ve öğretiminde “amaca
dönüklük” ilkesine göre aşağıdaki
ifadelerden hangisi yanlıştır?
A) Eğitimöğretimde amaçlar hakkında
öğretmenlere bilgi verilmesi yeterlidir,ayrıca öğrencilerin hedeflerden haberdar edilmeleri gerekmez.
B) Eğitimfaaliyetleri belli bazı amaçlar doğrultusunda yapılmalıdır.
C) Nasılbir insan yetiştireceğiz, hangi dinî ve ahlâkî özellikleri kazandıracağız gibisorulara önceden cevap verilmeksizin, bir eğitim faaliyetinin planlanması veuygulanması mümkün değildir.
D) Öğrencinin,kendisine kazandırılmak istenen davranış hakkında bilgi sahibi olması, öğrenmesürecini olumlu etkiler.
E) Eğitimöğretimde kalıcı yaşantılar kazandırmanın yolu, genelden özele doğru amaçlarbelirlenmesinden ve öğretmenin neyi, niçin öğreteceğini açıkça bilmesindengeçer.


20. Aşağıdakilerdenhangisi soru-cevap
yönteminin üstünlüklerinden biri değildir?
A) Birçokbilginin daha kısa bir süre içinde sunulmasına imkân vermesi
B) Öğrencinin,derse aktif katılımını sağlaması
C) Öğrenciyidüşünmeye sevk etmesi, kendini ifade etmesine ve sosyalleşmesine imkân vermesi
D) Öğrencininbildikleri ve bilmedikleri hakkında öğretmene dönüt sağlaması
E) Bilişselolarak üst düzey öğrenmelere zemin hazırlaması





CEVAPLAR:1.C 2.D 3.B 4.A 5.D 6.B 7.E 8.A 9.B 10.E 11.C 12.B 13.D 14.C 15.E 16.D 17.C 18.E 19.A 20.A 

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder